Color Line Hybrid

Color Line har lagt planer for en milliardinvestering i et delvis batteridrevet skip som skal gå i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad i 2020, det skriver nett.no. Rundt 70% av leverandørene tilknyttet byggingen er norske.
Det er ikke bare Fosen og Ulstein som er leverandører her. Det er en lang rekke norske selskap som skal bidra til skipet, sa prosjektdirektør Robin Tomren i Color Line under den internasjonale batterikonferansen Watts up i Ulsteinvik i forrige uke.
Ifølge Sunnmørsposten starter byggingen av skipet, som er døpt Color Hybrid, i Polen neste måned hvor skroget skal monteres. Det skal etter planen leveres til Ulsteinvik i høst hvor det skal utrustes med blant annet batteripakke og fire dieselmotorer fra Rolls Royce Marine. Kontraktsverdien til Ulstein Group ble i januar 2017 satt til en milliard kroner.
Samme avis kan også melde at styresystemer, ror, styremaskin, gir- og propellanlegg blir levert fra Brunvoll i Volda.
Verdens største hybridferge
Skipet, som skal bli 160 meter langt og romme en batteripakke på 4,7 millioner megawatt, skal romme 2100 passasjerer i tillegg til 500 biler. Det gjør det til verdens største batteriferge. Kraften lagret i batteriene er stor nok til å drive farkosten 3,2 nautiske mil før de må lades. Til de resterende 13,8 nautiske milene benyttes dieselmotorene.
I Sandefjord skal den 65 tonn tunge batteripakken lades opp på førti minutter ved hjelp av landstrøm. Et tilsvarende anlegg er ikke planlagt for havnen i Strømstad, men Tomren sier de arbeider med å få til samme løsning der.
Kilde: Sysla