Her ligger verdens bredeste seismikkskip helt stille til kai

Det blir både mindre støy og eksos når Ramform Titan kobler seg opp på PGS-basens nye landstrømanlegg i Bergen.

– Det blir betydelig mindre støy for naboene når vi kan skru av hjelpemotorene, sier Astor Hansen, maskinsjefen på seismikkskipet Ramform Titan.

På PGS sin base ved Hegreneset utenfor Bergen blir fartøyene fortøyd et lite steinkast fra boligbebyggelsen. Nå har seismikkselskapet installert nytt landstrømsanlegg for sine skip.

Etter å ha samlet inn nærmere 10.000 kvadratkilometer seismikkdata på Nordlandsryggen returnerte Ramform Titan nylig til Bergen.

Allerede i dag trekker det tre år gamle seismikkskipet sørover til nye oppdrag.

Men det korte besøket har vært stillere enn vanlig. Verdens bredeste seismikkskip har skrudd av hjelpemotorene og blitt elektrifisert fra land.

– Når vi ligger på landstrøm kan vi jo til og med snakke med hverandre i maskinrommet. Vi slipper klamme øreklokker.

Unngå overbelastning

Fra kablene på land leveres det store mengder strøm.

– Skipet trekker like mye strøm på et døgn som et hus bruker i løpet av et år, sier Hansen.

– Vi skrur derfor av alt som er unødvendig. Vi må også koordinere strømkrevende operasjoner for å unngå at overbelastning gir total blackout på skipet.

Kortslutning og jobben med å starte alt opp igjen er maskinsjefens innsigelse mot landstrøm. Han mener arbeidsforholdene derimot blir betraktelig bedre.

– Det frigjør også mannskap ved landligge fordi vi slipper slikt arbeid som å sjekke olje og temperatur.

Men det er miljøperspektivet som selskapet fremhever for investeringen.

– Støynivået blir redusert til et absolutt minimum, men det viktigste er miljøgevinsten. Når vi ligger her i Bergen på landstrøm sparer vi omgivelsene for CO2-utslipp og eksos, sier kommunikasjonssjef Bård Stenberg i PGS.

Han forteller investeringen for anlegget var helt overkommelig:

– Totalinvesteringen for anlegget er i underkant av 6 millioner kroner, og vi tror det blir en lønnsom investering over tid.

Landstrømbølge

Noen kilometer bortenfor er Bergen Havns anlegg.

Ved åpningen for et drøyt år siden var det verdens første med internasjonal standard for landstrøm. Men det var kun DOF-skipet Skandi Vega som kunne koble seg til. I etterkant har Solstad tilpasset to ankerhåndteringsfartøy for anlegget.

Solstad har i tillegg investert store summer for å holde skipene i gang, selv om de ligger i ro. De har fått flere og større strømanlegg på sin base på Husøy.

Den samme elektriske trenden for rigger og skip ser en langs hele kysten.

Etter Enova i fjor lanserte støtteprogrammet for landstrøm i norske havner, kom det inn 28 søknader.

I sommer kunne riggen Transocean Barents kobles på landstrøm på Averøy Industripark. Det var et av tretten prosjekt som fikk Enova-støtte.

Anlegget PGS har tatt i bruk har ikke krevd tilpasninger om bord. Anlegget er plassert i en brakke på land.

– Det er bare å plugge i. Det mest krevende er å dra strømkablene over rekka, og løfte kablene ned igjen, sier maskinsjefen på Ramform Titan.

Mer i opplag

Seismikkindustrien er vanligvis først til å bli rammet i nedgangstider. Oljeselskapene har trappet ned leteinvesteringene, og flere seismikkskip har gått i opplag på grunn av overkapasitet.

PGS har selv fire skip i opplag i Lyngdal.

Det stille markedet sender snart seismikkskipet Ramform Vanguard i vinteropplag på PGS-basen.

– I vinter vil Ramform Vanguard i en periode ligge til kai ved anlegget på Hegreneset, og vil da i alle fall ligge miljøvennlig, sier Stenberg.

Kilde: Maritime.no / Susanne Rislå Andersen

Foto:Ole-Ivar Guleng/Frekvensomformer.no AS

 

Personvern