Her kobles gasskipet opp for å ligge de neste tyve årene

For å se videoen, trykk på lenken nedenfor.

http://maritime.no/nyheter/her-kobles-gasskipet-opp-for-a-ligge-de-neste-tyve-arene/

Splitter nye Höegh Grace ankom Colombia som gasskip. Men i mange år fremover skal fartøyet ligge dønn i ro for å forsyne landet med gass.

Höegh LNG har investert 300 millioner dollar i det nye skipet. Men Höegh Graces hovedoppgave blir ikke å seile.

Den flytende gassterminalen (FSRU) ankom forrige uke den colombianske havnebyen Cartagena.

Nå er Höegh Grace fortøyd og koblet opp for å jobbe for Sociedad Portuaria El Cayao. Her kan hun bli i tyve år.

– Dette er Colombias aller første flytende importterminal for gass. Det spennende å få være med på denne satsingen, sier Birgitte Hjertum, pressekontakt i Höegh LNG.

Skipet seilte for egen maskin til Sør-Amerika, men skal altså fra nå ligge mange år til kai. Driftsresultatet for gassterminalen forteller Hjertum vil ligge på rundt 40 millioner dollar årlig.

Kan fungere som skip

– Hun kan fungere som et skip, men er bygget for å være en del av et lands infrastruktur for energi. Fartøyet skal importere flytende naturgass, som losses over fra skip som legger seg inntil vårt. Når lossingen er ferdig, seiler det andre skipet videre. I Höegh Grace varmes gassen opp, og sendes deretter inn for å forsyne landet.

Oslo-rederiet fikk i vår overlevert fartøyet fra verftet. I mellomtiden har skipet fått testet seg på sjøen.

– Fra mars til ganske nylig har skipet vært på kontrakt. Da har hun blitt brukt som et konvensjonelt tankskip for frakt av LNG, sier Hjertum.

Flåtevekst

Höegh LNG eier seks av  de 25 flytende gassterminalene som er i drift i verden. Ytteligere to er i bestilling.

I snitt har rederiet vokst med en flytende terminal i året. Klarsignalet for byggingen av sitt åttende og foreløpige siste nybygg på Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea, ga rederiet etter å ha sikret seg en 20-års kontrakt i Chile for halvannet år siden.

Avtalen i Colombia sikret rederiet seg høsten 2014. I utgangpunktet er kontrakten på tyve år, men kunden har rett til å avslutte etter ti år.

– Nå skal det testes før kommersiell drift settes i gang. På slutten av året regner vi med å motta første last.

Landfast

Höegh-offiserer er fra Norge, Kroatia, USA og Ukraina, og roterer på de forskjellige enhetene.

For mannskapet om bord er det lenge til de er ute på det åpne hav igjen.

– Det er likevel ikke noe problem å tiltrekke seg mannskap til fartøyet. Mange ser at de i denne jobben er en del av en infrastruktur som blir både viktig og stor for landets energiforsyning. Det er også mye arbeid som skal gjøres om bord med kontinuerlig håndtering av operasjonene.

Kilde: Sysla / Susanne Rislå Andersem

 

 

 

Personvern