Color Lines nye ladbare skip tar form

I sommer settes det miljøvennlige skipet Color Hybrid i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad. Det er verdens største plug-in hybridskip. Skroget til hybridskipet er bygget på verftet Crist i Polen. Båten ferdigstilles nå på Ulstein Verft i Ulstein kommune i Møre og Romsdal.

Vi er kjempestolte over at Color Line setter inn verdens største plug-in hybridskip, sier Nina Moland Andersen, salgs- og markedssjef i Color Line til Fædrelandsvennen.

Da Superspeed ble satt i drift i Kristiansand i 2008 var skipet nytt og innovativt.

Nå ferdigstiller Color Line et hybridskip, med navnet Color Hybrid, som kanskje kan gi et glimt av hvilken type båt som i framtida kan trafikkere Kristiansand-Hirtshals.

Båten skal trafikkere Sandefjord-Strømstad allerede til sommeren.

Ladbart skip
Skroget til hybridskipet er bygget på verftet Crist i Polen. Båten ferdigstilles nå på Ulstein Verft i Ulstein kommune i Møre og Romsdal.

– Når skipet legges til kai i Sandefjord, skal det kobles til landstrømanlegget. Da vil batteriene lades. Dermed vil det være mulig å kjøre på strøm i cirka én time – på vei til og fra Sandefjord – gjennom sårbare områder i skjærgården, forklarer Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

Jarle Auby, «sitemanager» og framtidig maskinsjef på Color Hybrid, understreker at Color Hybrid blir et miljøvennlig skip.

– Energi fra kjølevann og eksos vil blir resirkulert og brukt til å varme opp båten. Alt avfall skal sorteres og skipets egen salat skal produseres på et lite drivhus på toppen av skipet, opplyser han.

Hybridskipet skal kunne hurtiglades på 40 minutter.

Nina Moland Andersen tror hybridskipet vil sette en ny standard med tanke på Color Lines framtidige skip.

– Skipet har mange moderne løsninger, som setter en standard for hvordan vi skal tenke framover, sier hun.

– Blir det neste skipet som skal trafikkere Kristiansand-Hirtshals et hybridskip?
– Det er uvisst.

– Har 15–20 år igjen
– Hvor lenge har Superspeed igjen av sin levetid?
– Superspeed er så god som ny, og kan fortsatt ha mellom 15 og 20 år igjen. Om det vil komme et nytt skip før den tid, det er ikke avklart.

– Vil det være mulig å bygge om Superspeed til et hybridskip?

– Det er nok mer aktuelt at det en gang i framtida blir satt inn et helt nytt skip, sier Andersen.

Tusenvis av hestekrefter
Color Hybrid er 160 meter langt og rundt 27 meter bredt. Båten vil ha plass til 2000 passasjerer, 500 biler og et mannskap på 100.

Når det gjelder antall hestekrefter som kan settes i sving, så varierer det etter hvilken type motor som benyttes – elmotoren eller dieselmotoren.

– Når vi kjører på batterier har vi 3618 hestekrefter per propell, altså totalt 7236 hestekrefter, forteller Jarle Auby.

– Uten batteridrift har vi 8442 hestekrefter per propell, totalt 16.884 hestekrefter, opplyser han.

Til sammenligning har Superspeed 52.000 hestekrefter.

Batteripakken på Color Hybrid er på 4700 kilowattimer (kWh). En Tesla har til sammenligning 75 kWh i sin batteripakke.

Personvern og cookies